Monday 18 June 2012

Menzahirkan Peribadi Unggul

“CHARACTER IS LIKE A TREE AND REPUTATION IS LIKE ITS SHADOW. THE SHADOW IS WHAT WE THINK OF IT. THE TREE IS THE REAL THING”

-Abraham Lincoln-

Bagaimana kita nk pastikan diri kita sentiasa unggul dan sihat secara mental fizikal? Rasionalnya, 400,227 rakyat Malaysia menjalani rawatan kesihatan mental, meningkat 15% pada 2010.  Apakah puncanya? Ini adalah kerana manusia tidak dapat menguruskan diri dengan baik dan bijak. 

Berbalik kepada topik asal, bagaimana kita nk menzahirkan peribadi yang unggul? Terdapat banyak cara yang boleh kita praktikkan..nk2 bila baca buku-buku motivasi.  Tetapi di sini saya nk kongsi satu cara yang mana ianya mudah untuk difahami : 

1. Belajar dari pakar 
2. Pemerhatian teman karib
3. Bersikap berlapang dada
4. Bergaul dgn org ramai

Kuasai : Kawal - Baiki :

1. Komunikasi
2. Marah 
3. Dendam dan dengki
4. Materialistik
5. Kaya dan kikir
6. Pangkat dan riya
7. Takabbur dan bangga diri 


Hayati Nilai Unggul :

1. Insafi
2. Sabar
3. Syukur 
4. Ikhlas
5. Muhasabah 
6. Berfikir 
7. Ingat mati 


FIRMAN ALLAH : AL-NAHL:97 :

'BARANG SIAPA TETAP BERBUAT AMAL YANG BAIK SAMA ADA IA DARIPADA LAKI-LAKI ATAU PEREMPUAN PADAHAL IA BERIMAN DENGAN YAKIN DAN IKHLAS NESCAYA TENTU SEKALI KAMI AKAN BERI DIA HIDUP DENGAN KEHIDUPAN YANG BAGUS DAN TENTU SEKALI AKAN KAMI BERI MEREKA ITU BALASAN MEREKA MENGIKUT APA YANG SEBAIK-BAIKNYA TELAH MEREKA KERJAKAN'



Sumber rujukan : Slide Dr. Shaik Abdullah Hassan Mydin 


1 comment:

Penulis tidak bertanggungjawab atas apa-apa komen yang ditinggalkan oleh pembaca / pengunjung. Semua komen adalah di bawah tanggungjawab mereka. Sila gunakan bahasa yang sopan. Terima kasih.